Observera att muntliga överenskommelser, avbokningar, annulleringar eller
ombokning av leverans ej gäller utan att ordererkännande gäller. Alla ändringar ska
ske via Info@poollagret.se. Dessa ändringar gäller först när Poollagret Sverige AB
har bekräftat skriftligt att ändringarna är mottagna.

Nedan finner ni alla villkor gällande köp från Poollagret Sverige AB ,oavsett online
eller i fysiska butiker.

Betalningsvillkor
Vid en beställning skickas alltid en handpenning på 10-20% ut som en bekräftelse av
ordern ut till e-postadressen du angav vid beställning. När handpenningen är betald
reserverar/beställs varorna.

Vid avbruten order förbehåller sig Poollagret Sverige AB rätten att behålla handpenningen för att täcka kostnader som uppkommit.

Vid köp av Glasfiber Pool, pooltak & spabad betalas beloppet in 3 bankdagar innan
leverans. Övriga produkter betalas efter leverans med en utställd faktura på 10
dagar.

Specialbeställningar/måttanpassade produkter kan inte returneras och full betalning måste
tillhandahållas. Samtliga av dessa varor skall vara fullt betalda innan slutleverans. Betalning
sker genom betalning till vårt bankgiro eller genom överföring till vårt bankkonto, alternativt
swish.

Vid lagerhantering av pooltak skall emballaget stå på en plan och torr yta samt skyddas från regn och direkt solljus.

Ta bort skyddsfilmen direkt från pooltaket när pooltaket är monterat för att undvika komplikationer med skyddsplast.

Poollagret Sverige AB ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (under 18 år).

Poollagret Sverige AB förbehåller sig rätten att neka en order.

Prisvillkor
Samtliga priser gäller tillsvidare och är inklusive 25% moms. Vi reserverar oss för
eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser. Misstänkta fall av
falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls.

Installationsvillkor
Om montering, grävning, service och annat arbete inte utförts av Poollagret Sverige AB utan
en rekommenderad entreprenör/ poolmontör så ligger ansvaret hos dessa att utföra arbetet
korrekt. Är du som kund inte är nöjd med det arbete som utförts så måste all dialog ske
direkt mellan dig och den anlitade entreprenören.

Poollagret Sverige AB ansvarar inte för markarbetet för byggnation av pooler och lämnar
därmed inga garantier. Poolen byggs på befintlig mark som är gjord om inte annat
överenskommit skriftligt med Poollagret Sverige AB. Alla mätningar, höjder och utsättningar
skall kontrolleras av kunden/ anlitad entreprenör innan poollagret Sverige AB påbörjar
byggnation av pool. Poollagret Sverige AB kontroll mäter därmed inte utsättningen samt
höjden som överlämnas vid start av poolbyggnation.
Poollagret Sverige AB ansvarar inte för följande:
– Markarbete
– Återfyllning
– Elinstallation
– Vattenpåfyllning
– Lossning av pooltak, glasfiber pool & spabad
– Borr tagning i väggar vid montering av teknik
– Driftstart av pool ingår inte i entreprenad

När man väljer att köpa pooltaksmontage från Poollagret Sverige AB, är det kundens ansvar att säkerställa att underlaget för installationen är plant. Om underlaget inte är plant, kommer pooltaket ändå att monteras på den befintliga ytan men utan några garantier för installationsarbetet.
Det är också viktigt att notera att båda långsidorna av poolen måste vara vågräta mot varandra.

Fraktvillkor
Samtliga leveranser har en frifrakt olossat tomtgräns.
Lossningshjälp krävs av er som kund för större leveranser som exempelvis Pooltak, spabad
och glasfiberpool mm. Om ni inte kan ombesörja lossningshjälp kan vi skicka varan med
kranbil mot kostnadstillägg.

Expeditionsavgift
Vid varje beställning på Poollagret Sverige AB debiteras en expeditionsavgift
oberoende av antal beställda varor. Expeditionsavgiften täcker kostnader för
hantering och emballage. Aktuell expeditionsavgift finns angiven på Poollagret
Sverige AB i kassan under rubriken ”Expeditionsavgift”.

Betalningar
Poollagret Sverige AB erbjuder säkra kortbetalningar med Visa och MasterCard i samarbete
med Klarna Bank AB. Poollagret Sverige AB accepterar samtliga Visa- och
Mastercard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos Klarna Bank AB och all
information är krypterad enligt gällande standarder och regler. Ingen kortinformation
hanteras eller sparas hos Poollagret Sverige AB . Pengarna dras direkt från ditt konto i
samband med att du godkänner transaktionen.

Direktbetalning via internetbank
Vi erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea
och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och
godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du
godkänner transaktionen.

Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar Poollagret Sverige AB med Klarna Bank AB.
För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer.
Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i
folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år.
Du får inte ha några betalningsanmärkningar.
Samtliga fakturor är av Poollagret Sverige AB överlåtna till Klarna Bank AB.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall
innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall
skickas hem till dig.

2. Betalningstid, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta
Betalningstiden är alltid minst 10 dagar från fakturadatum.
Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift, för närvarande 60
kr.
Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 2% per månad.

3. Faktureringsrutin konsument
Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig.
Om betalning inte inkommit till Klarna Bank AB senast dag 7 från det att påminnelsen
skickades till dig övergår fakturan till att bli en kontokredit. Genom detta ges du en möjlighet
att delbetala ditt köp i din egen takt. Lägsta beloppet att betala är 3% av vid var tid
utestående skuld, dock lägst 50 kr samt ränta och avgifter. Du kan naturligtvis när som helst
betala ett högre belopp eller hela skulden. Om fakturan övergår till en kontokredit gäller
villkoren för ”Betalning genom kontokredit”. Där regleras bland annat Klarna Bank AB rätt att
säga upp kontokrediten i förtid:
Vid kontokredit tillkommer en månatlig aviavgift om för närvarande 45 kr. Krediträntan
beräknas på den aktuella skulden vid avisering tillfället. Den nominella årliga räntan är för
närvarande 19,75%.
Om betalning inte sker i rätt tid kommer du att påföras en förseningsavgift om för närvarande
145 kr. Du kommer också bli debiterad en dröjsmålsränta med 2% per månad på den vid var
tid utestående skulden från förfallodatum tills full betalning sker.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 5 000 kr, löptid 12 månader, 19,50 % ränta,
uppläggningsavgift 0 kr och aviavgift 45 kr: 45,18%.

4. Faktureringsrutin näringsidkare
Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven
betalning lämnas fakturan till inkasso.
Delbetalning
Vi kan även erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning som sker i samarbete med
Klarna Bank AB. Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina
inköp och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika
betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalnings tiden välja
att slut betala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i
kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalnings plan som passar
dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om
ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem till dig
via post eller via sms. Skulle ansökan inte godkännas kan du välja något annat
betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas
sedan på respektive månadsavi.

Om du har valt att handla mot delbetalning kan du komma att bli kontaktad per telefon för att
verifiera din identitet. Det är en säkerhetskontroll för att minska bedrägerier.
Läs mer om allmänna villkoren hos Klarna Bank AB

Återbetalningar
I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning på det
betalkort som användes vid beställning, eller till ett av dig angivet bankkonto.
Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är
avslutat.

Faktura
Vid köp mot faktura erhåller du en kreditfaktura från Klarna Bank AB med det krediterade
beloppet.

Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot faktura:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll
kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Efter att kreditering är slutförd hos oss meddelar
vi Klarna Bank AB. På kreditfakturan syns de artiklar som vi har krediterat dig samt eventuell
returfrakt. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet
”ångerrätt”. Du drar av det krediterade beloppet från ursprungsfakturan och betalar in
kvarvarande summa. Uppgifterna som används för inbetalning är de som finns på
ursprungsfakturan från Klarna Bank AB. Om förfallodatum närmar sig och du inte mottagit
e-post om kreditering är det viktigt att du hör av dig till oss så att det inte påförs
påminnelseavgifter eller inkassokrav.
Om du har betalat fakturan
Klarna Bank AB sköter återbetalningen av kreditfakturor. Klarna Bank AB kontaktar dig via
e-post och ber dig att inkomma med bankuppgifter för att kunna genomföra återbetalning.
Utbetalning tar ca 5 bankdagar. Observera att vissa banker kan ha längre
handläggningstider.

Kortbetalning eller direktbetalning
Vid köp med kort, kreditkort eller direktbetalning återförs pengarna till samma kort eller konto
som användes vid beställningen.
Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot kortbetalning:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll
kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Efter att krediteringen är slutförd hos oss tar det
mellan 1-3 bankdagar innan du erhåller återbetalningen. Läs mer om eventuella kostnader
som kan uppkomma vid retur under kapitlet ”ångerrätt”. Vid betalning med kreditkort syns
återbetalningen runt det datum transaktionen genomfördes. Observera att vissa banker kan
ha längre handläggningstider. Har du inte fått pengarna åter ber vi dig att i första hand
kontakta din kortutgivare/bank. Har du bytt bank sedan köpet genomfördes hos oss så
kommer återbetalning ske till det nya kortet. Det enda du behöver göra är att ta kontakt med
din bank och be dem genomföra återbetalningen till rätt kort.

Delbetalning
Har du valt att betala din order med en delbetalnings kampanj så kommer du vid nästa avi
utskick från Klarna Bank AB få ett förändrat totalbelopp på din del betalningsavi. Beloppet är
justerat efter den summa vi har krediterat på din order. Det är viktigt att samtliga avier
betalas innan förfallodatum.
Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot delbetalning:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll
kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Läs mer om eventuella kostnader som kan
uppkomma vid retur under kapitlet ”ångerrätt”. Efter att krediteringen är slutförd hos oss
meddelar vi detta till Klarna Bank AB.

Ångerrätt
Konsument
För privatpersoner tillämpar Poollagret Sverige AB distans- och hemförsäljningslagen samt
konsument köplagen. Enligt distans- och hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt
köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell
anledning. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten.
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal
bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Poollagret Sverige AB
uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser:
”en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål
eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel på detta är sådana varor som
tillverkas efter beställning och kund anpassas efter kundens önskemål, dessa produkter
benämns som ”Tillverkningsvara” i butiken. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som
avser: ”för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal”. Ångerrätt gäller således
inte varor med ett begränsat hållbarhetsdatum, eller som klassas som färskvara som t.ex.
levande växter, golv och batterier.
Levande växter är undantaget från distansavtalslagen. Ångerrätt erbjuds inte på gröna
växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter och andra produkter
som kan ta skada av att hanteras flera gånger.

Om du som kund vill ångra ett köp ska detta meddelas Poollagret Sverige AB inom 14
dagar. Anmälan om önskad retur görs via mail till info@poollagret.se.
Om du som kund inte önskar använda formuläret ovan kan konsumentverkets
standardblankett användas.
Du som kund har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras
med försiktighet och ej vara mer omfattande än nödvändigt.
Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess
funktion eller egenskaper kommer Poollagret Sverige AB debitera dig som kund för
värdeminskningen på produkten. Detta gäller även emballaget.
Observera att granskningsrätten ej kan tillämpas på varor som går under 11 § punkt 4 i Lag
(2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Exempel på detta är
trädgårdsmaskiner, golv och batterier. Är du som kund osäker på vilka produkter som
omfattas av granskningsrätten, vänligen kontakta kundservice via vårt kontaktformulär.
Vi ber er att returnera varan i originalförpackning eller en likvärdig sådan. Varan ska också
returneras komplett om inget annat är överenskommet med Poollagret Sverige AB .
När returnerad vara är åter på Poollagret Sverige AB:s lager återbetalas varans belopp
inklusive eventuella leveranskostnader. Dock tillkommer fraktkostnad för returen. Vid retur av
del av order återbetalas inte leveranskostnad eller expeditionsavgift. På det belopp som
återbetalas har Poollagret Sverige AB rätt att göra avdrag för värdeminskning.
Värdeminskning uppstår när varan brukats mer än vad som är nödvändigt för att fastställa
varans egenskaper. Om varan returnerats skadad eller om den på annat sätt har brukats så
att ångerrätten ej kan tillämpas kommer den returnerade varan ej att återbetalas och
köparen står för returkostnad och eventuellt återsändning om varan önskas åter.
Poollagret Sverige AB återbetalar beloppet senast 14 dagar från det att varan är åter på
Poollagret Sverige AB:s lager. Återbetalningen görs via den betalningsmetod som valdes vid
köpet. Spara alltid följesedeln tills returen är godkänd av Poollagret Sverige AB.Vid retur från
kund till Poollagret Sverige AB, står kunden för skador som kan uppstå under transporten
om du som kund inte använder originalemballage.

Retursätt Returkostnad Exempel
Paket 95 kr
Styckegods 395 kr
Pall 795 kr
Specialtransport Ring för pris
Vissa undantag kan förekomma. Vid retur, vänligen kontakta vår kundservice via vårt
kontaktformulär.

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som
uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut.
Du debiteras returkostnad för respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur.

Företag
I de fall som näringsidkare handlar hos Poollagret Sverige AB så tillämpas köplagen. Om
returrätt ges enligt köplagen kan returavdrag på 15 % av varans värde tillkomma utöver
kostnad för returfrakt.

Garantier
Utöver de rättigheter du som konsument har genom konsument köpslagen och distans- och
hemförsäljningslagen omfattas vissa varor av produktgaranti från leverantören. Vid fel som
täcks av garantin ska varan repareras utan kostnad för dig. Vi använder oss av en mängd
olika serviceställen beroende på leverantör och typ av produkt. Kontakta oss så hjälper vi dig
se till att varan skickas till rätt serviceställe.
Levande växter är ett undantag från distansavtalslagen. Ångerrätt erbjuds inte på gröna
växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter och andra produkter
som kan ta skada av att hanteras flera gånger.
Vid vissa unika tillfällen ser vi till att en reparatör skickas ut för hembesök. Om en reparatör
skickas ut i anmälda garantiärenden och inga fel kan konstateras måste vi via våra
leverantörer debitera dig de kostnader som eventuellt uppstår. Detta gäller även i de fall då
du orsakat skadan själv som vid till exempel felmontering eller handhavandefel. Kom ihåg att
spara fakturan då den fungerar som garantibevis. Om betalning skett genom något av våra
andra alternativ måste du istället spara kvittot som du får via e-post i samband med att din
vara levereras, den fungerar i dessa fall som garantibevis.

Reklamation
Om köparen påvisar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende ber vi
kunden att kontakta vår kundservice så vi kan se till så att felet rättas till. Vid de fall där en
vara byts ut åligger det köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. En retur som
uppstår på grund av en reklamation bekostas av Poollagret Sverige AB . Boka inte
hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har
uppstått under leveransen.
Levande växter är undantaget från reklamationsrätten. Vi gör dock undantag för fleråriga
trädgårdsväxter (ej planterade i krukor/lådor) där du som kund skall erhålla en felfri växt som
uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver.
Välkommen att kontakta vår reklamationsavdelning.
Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi, om möjlighet finns, fotodokumentation
på skadan. Vill du genomföra en reklamation var vänlig kontakta vår kundservice.
Garantifrågor i övrigt anmäls till Poollagret Sverige.
Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundservice
avdelning så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet. Fel plockade och felaktiga varor
får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om
omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är fel plockad. Vid
dessa fall kommer vi att åtgärda felet.

Service och reparation
Vissa varor, till exempel trädgårdsmaskiner, repareras av auktoriserad serviceverkstad om
fel skulle uppstå. För att service ska kunna utföras måste produkten skickas eller avlämnas
på auktoriserad serviceverkstad. Kontakta kundservice för att få veta vilken verkstad som
ska användas.
Kvitto ska uppvisas vid inlämning hos verkstad.
Garanti gäller ej för:
● Skador som uppstått på grund av felaktig eller utebliven service eller underhåll.
● Skador som uppstått på grund av att bruksanvisningen inte har följts eller att
produkten monterats felaktigt.
● Om produkten använts med felaktigt bränsle, olja eller oljeblandning.
● Normalt slitage eller förbrukning detaljer så som knivar, kedjor, tändstift eller filter
etc.
Garantitiden är normalt 1 år, vissa undantag kan förekomma.
Reparation under garantitiden är kostnadsfri. Skulle felet ej omfattas av garantin tillkommer
kostnad för undersökning, eventuell frakt och reparation.
Utbyte eller reparation av vara innebär ej förlängning eller ny garantitid.

Force Majeure
Poollagret Sverige AB anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse
enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet som beskrivs
nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny
eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning,
sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut
som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter,
försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Tvist
Konsument
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundservice. Om
tvisten kvarstår tillämpar Poollagret Sverige AB – Poollagret Sverige AB (Bolaget) så kallad
alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Bolaget avslår
har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Bolaget
förbinder sig då att följa ARN:s utslag.
Allmänna Reklamationsnämnden Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23
Stockholm .
Du kan läsa mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats.
Företag
Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed
sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän enligt svensk lag. Om vid tvist
värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av
skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall
tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Stockholms
Handelskammare.